Välj en sida

De allra flesta HR-avdelningarna har en HR assistent, men vad har hen egentligen för arbetsuppgifter? Och vad krävs för att kunna arbeta som HR assistent? Allt det går vi igenom i den här artikeln.

Vad gör en HR assistent?

En HR assistent arbetar med arbetsuppgifter som rör personalfrågor. Mesta dels rör det sig om tre olika områden, nämligen rekrytering, arbetsmiljöfrågor och lön. Till skillnad från exempelvis en HR Business Partner brukar en HR assistent inte arbeta med affärsutveckling av företaget.

Det är aldrig HR-avdelningen som har ansvar för arbetsmiljön, utan det är alltid den högsta chefen. Men som HR assistent kommer du troligen sitta med att ta fram riktlinjer för arbetsmiljön och du kan även hålla utbildningar inom arbetsmiljö.

En vanlig arbetsuppgift för en HR assistent är också att vara med i utformandet av en platsannons inför en rekrytering. Där kan du till exempel vara med och se till så att platsannonsen blir fördomsfri.

En HR assistent kallas ibland även för HR administratör.

Vilken utbildning har en HR assistent?

De flesta som arbetar som HR assistenter har oftast endast en gymnasieutbildning samt några års arbetslivserfarenhet. Det kan vara bra att ha läst exempelvis samhällslinje på gymnasiet.

Du kan också läsa på yrkeshögskola till HR assistent, samt att det finns certifierade utbildningar till HR koordinator, som har liknande arbetsuppgifter som en HR assistent.

Hur mycket tjänar en HR assistent?

En utbildad HR assistent har vanligtvis en ingångslön på cirka 30 000 kronor i månaden. Efter några års erfarenhet kan lönen gå upp till cirka 35 000 kronor i månaden. En HR assistent är den yrkestitel på en HR avdelning som har lägst lön, men kräver också minst utbildning.